ΟΣΤΕΟΑΡΘΡΙΤΔΑ ΙΣΧΙΟΥ

Η οστεοαρθρίτιδα ισχίου αποτελεί μια προοδευτική εκφύλιση του αρθρικού χόνδρου του ισχίου, την οποία ακολουθεί ο σταδιακός σχηματισμός οστεοφύτων στην περιοχή. Η συχνότητα εμφάνισης της οστεοαρθρίτιδας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ηλικία χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι αποτελεί τον μοναδικό εκλυτικό παράγοντα.

Πιο συγκεκριμένα, η εμφάνιση της οστεοαρθρίτιδας μπορεί να επηρεάζεται από αρκετούς παράγοντες που αφορούν την ίδια την άρθρωση, όπως από:

• την ανατομία της άρθρωσης του ισχίου του κάθε ανθρώπου
  • την ύπαρξη αναπτυξιακής δυσπλασίας του ισχίου
  • την ύπαρξη συνδρόμου μηροκοτυλιαίας προστριβής ισχίου
  • κάποιον τραυματισμό της άρθρωσης του ισχίου ή από ρήξη του επιχειλίου χόνδρου

Βέβαια, η οστεοαρθρίτιδα ισχίου είναι μια πολυπαραγοντική πάθηση, κάτι που σημαίνει ότι εκτός από τους παραπάνω μπορεί να συντρέχουν κι άλλοι εκλυτικοί παράγοντες. Αναλυτικότερα, μετά από σειρά ερευνών, έχει αποδειχθεί ότι εκτός από την ηλικία:

• η κληρονομικότητα
  • ο υψηλός δείκτης μάζας σώματος- παχυσαρκία
  • τα φυλετικά χαρακτηριστικά
  • η εργασιακή απασχόληση και η μακροχρόνια ενασχόληση με υψηλής έντασης αθλήματα όσον αφορά επαγγελματίες αθλητές

αποτελούν παράγοντες επικινδυνότητας για την πρόκληση οστεοαρθρίτιδας στην άρθρωση του ισχίου. Σχετικά με το φύλο, τα ευρήματα των ερευνών καταλήγουν στο συμπέρασμα πως δεν υπάρχει διαφοροποίηση στην συχνότητα εμφάνισης μεταξύ ανδρών και γυναικών.

Στα συμπτώματα της οστεοαρθρίτιδας περιλαμβάνονται:

• Ο πόνος, ο οποίος εγκαθίσταται ύπουλα και αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου. Είναι συνήθως διάχυτος μέχρι και το γόνατο, επιδεινώνεται με την προσπάθεια για κίνηση και βελτιώνεται με την ανάπαυση. Επίσης, πόνος μπορεί να υπάρχει και κατά την διάρκεια της νύχτας.
  • Δυσκαμψία, ιδίως μετά από παρατεταμένη ακινησία. Βελτιώνεται όμως σταδιακά με την δραστηριότητα
  • Εξίδρωση της άρθρωσης, η οποία μπορεί να είναι είτε διαρκής είτε διαλείπουσα
  • Απώλεια λειτουργικότητας

Γενικότερα, τα συμπτώματα της αρθρίτιδας διακρίνονται από περιόδους ύφεσης και επιδείνωσης.

Η οστεοαρθρίτιδα ισχίου μπορεί να αντιμετωπιστεί τόσο συντηρητικά όσο και χειρουργικά. Η συντηρητική αντιμετώπιση έχει ως σκοπό να διατηρήσει λειτουργικό τον ασθενή και να περιορίσει τα συμπτώματά του για όσον το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Φυσικοθεραπευτική παρέμβαση:

• Πολύπλευρη εκπαίδευση του ασθενούς
  • Φυσικοθεραπευτικά μέσα
  • Τεχνικές κινητοποίησης-Μanual Therapy
  • Θεραπευτική άσκηση με ασκήσεις εδάφους και ασκήσεις μέσα στο νερό (υδροθεραπεία) για την βελτίωση της δύναμης και του εύρους τροχιάς του ισχίου
  • Διατατικές ασκήσεις
  • Αερόβια προγραμμάτα
  • Διδασκαλία ελέγχου και μετατόπισης του κέντρου βάρους
  • Πρόγραμμα διατροφής εάν κρίνεται απαραίτητο για την απώλεια βάρους

Εικόνα 1: Οστεοαρθρίτιδα ισχίου (https://heartlandresearch.com/studies/osteoarthritis-of-the-hip/)

Εικόνα 2: Ασκήσεις ενδυνάμωσης σε οστεοαρθρίτιδα ισχίου

Εικόνα 3: Κινητοποίηση ισχίου