ΟΣΤΕΟΑΡΘΡΙΤΙΔΑ ΓΟΝΑΤΟΣ

H οστεοαρθρίτιδα (ΟΑ) είναι μία εκφυλιστική νόσος, η οποία χαρακτηρίζεται από σταδιακή φθορά των στοιχείων της άρθρωσης, ιδιαίτερα του αρθρικού χόνδρου, η οποία έχει ως συνέπεια την προοδευτική δυσλειτουργία της άρθρωσης. Είναι μια από τις συχνότερες νόσους στα άτομα της μέσης και τρίτης ηλικίας.

Η συχνότητα της ΟΑ αυξάνει με την ηλικία, έτσι ώστε μετά τα 65 χρόνια, 3 στα 4 άτομα πάσχουν από οστεοαρθρίτιδα (το 60% των ανδρών και το 70% των γυναικών). Τα κυριότερα συμπτώματα είναι το άλγος, η δυσκαμψία, το οίδημα, ο περιορισμός της κινητικότητας, η μείωση της λειτουργικότητας και σε προχωρημένα στάδια η παραμόρφωση της άρθρωσης.

Τα αιτία της ΟΑ γόνατος είναι πολλά και περιλαμβάνουν την ηλικία (φθορά), την παχυσαρκία και τον προηγούμενο τραυματισμό ή χειρουργείου του γόνατος. Στα αρχικά στάδια η θεραπεία που εφαρμόζεται είναι συντηρητική, ενώ σε προχωρημένα στάδια είναι χειρουργική.

Εικόνα 1: Οστεοαρθρίτιδα Γόνατος (https://nyacknewsandviews.com/2018/12/knee-pain-2/)

Συντηρητική θεραπεία της αρθρίτιδας του γόνατος:

• Απαλλαγή της άρθρωσης από επιβαρύνσεις (π.χ. πολύωρη ορθοστασία, βαθύ κάθισμα)
  • Απώλεια βάρους
  • Φυσιοθεραπευτική αποκατάσταση
  • Αναλγητικά και αντιφλεγμονώδη φάρμακα
  • Νάρθηκες αποφόρτισης
  • Εξατομικευμένα Ορθωτικά πέλματα
  • Ενδοαρθρικές εγχύσεις κορτικοστεροειδών

Φυσιοθεραπευτική αντιμετώπιση

Στόχος της είναι η αντιμετώπιση του πόνου, η βελτίωση της κινητικότητας της άρθρωσης αλλά και η μυϊκή ενδυνάμωση, με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ατόμων με οστεοαρθρίτιδα γόνατος. Ενδείκνυται :

• TENS
  • Laser therapy
  • Βελονισμος
  • Manual therapy
  • Παγοθεραπεία (στο οξύ στάδιο)
  • Ασκήσεις ενδυνάμωσης

Τέλος, πολύ βασικό είναι οι ασθενείς με οστεοαρθρίτιδα γόνατος να ακολουθούν ένα πρόγραμμα θεραπευτικής άσκησης που βοηθά στη μείωση του πόνου και της δυσκαμψίας, στη βελτίωση και στη διατήρηση της ισορροπίας και στην αύξηση ταχύτητας βάδισης και ευκινησίας.

Εικόνα 2: Βελονισμός-Οστεοαρθρίτιδα γόνατος (https://www.health.harvard.edu/blog/acupuncture-knee-arthritis-fails-one-test-may-still-worth-try-201410017470)