ΑΥΧΕΝΑΛΓΙΑ

Ο πόνος στον αυχένα είναι ένα από τα 5 πιο συχνά σύνδρομα πόνου. Προσβάλλει τους περισσότερους ενήλικες σε κάποια στιγμή της ζωής τους, ενω σχεδόν το 20% του πληθυσμού υποφέρει από εμμένοντα ή υποτροπίαζοντα συμπτώματα. Ο όρος αυχεναλγία αναφέρεται στον πόνο στον αυχένα και αρκετά συχνά με επέκταση του πόνου στην ωμική ζώνη ή στην πλάτη. Αρκετά συχνά συνδυάζεται με κεφαλαλγία που μπορεί να εντοπίζεται κροταφικά ή ακόμα και περικογχικά.

Η αυχεναλγία μπορεί να είναι ετερόπλευρη ή αμφοτερόπλευρη με αποτέλεσμα τον περιορισμό των κινήσεων της αυχενικής μοίρας. Συνήθως προκαλείται από την κακή στάση του σώματος, σε καθημερινές δραστηριότητες όπως η εργασία και ο ύπνος με αποτέλεσμα την καταπόνηση των μυών και των συνδέσμων της περιοχής

Παρόλο που τις περισσότερες φορές ο οργανισμός εχει την δυνατότητα της αυτόϊασης , πάνω από το 1/3 των προσβεβλημένων εξακολουθούν να εμφανίζουν συμπτώματα ή υποτροπές χαμηλού βαθμού ακόμα και ένα χρόνο μετά, με τη γενετική και τους ψυχοκοινωνικούς παράγοντες να αποτελούν παράγοντες κινδύνου για επιμονή.

Θεραπευτική αντιμετώπιση

Πρώτη προτεραιότητα και βασικός στόχος της θεραπευτικής παρέμβασης στην αυχεναλγία είναι η αντιμετώπιση του πόνου και η αποκατάσταση του χαμένου εύρους κίνησης των μυών και των αρθρώσεων.

Ο συνδυασμός  φαρμακευτικής αγωγής (αντιφλεγμονώδη, παυσίπονα, μυοχαλαρωτικά), επεμβατικών τεχνικών (διηθήσεις, dry needling) και φυσικοθεραπείας (Θεραπευτική άσκηση, Βελονισμός , Θεραπευτικη Μάλαξη, Manual therapy, Tecar therapy κ.α) έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα αποτελεσματικός για την αντιμετώπιση του οξέος και χρόνιου άλγους στον αυχένα.

Τελικός στόχος, είναι η κατάρτιση ενός προγράμματος αποκατάστασης που θα αποτρέψει τις συχνές υποτροπές, φαινόμενο ιδιαίτερα συχνό στις αυχεναλγίες. Αυτό επιτυγχάνεται είτε απομακρύνοντας τον αιτιολογικό παράγοντα (όπου αυτό είναι δυνατόν) είτε διατηρώντας τους περιφερικούς ιστούς (μύες, τένοντες, συνδέσμους, νεύρα) και τις αρθρώσεις σε καλή λειτουργική κατάσταση.

Εικόνα 1: Αυχεναλγία και Βελονισμός.

Εικόνα 2: Αυχεναλγία και Tecar therapy

Εικόνα 3: Αυχεναλγία και Θεραπευτική Μάλαξη